Wednesday, June 23, 2010

Luahan Hati

"Sir... mungkin saya berhenti next semester..."
"Ha... kenapa??? Kamu ada masalah? Result kamu ok?"
"Result Ok. Personal problem la, sir"
"Owh ok. Teruk ka? Sorry kalau menyibuk, tapi kenapa pula?"
"Saya ada baby baru, so macam tak cukup duit saja mau sambung belajar.."
"Owh tahniah... tapi kamu sudah dalam 2nd year kan? Kan sayang tu..."
"Tengok la kalau ada rezeki, lepas semua settle, mungkin saya sambung balik..."
**************
Mungkin anda pernah terjumpa sengan situasi ini... perbualan tersebut sememangnya berlaku, dan itu lah kehidupan.
Kadang-kadang kita terpaksa melepaskan sesuatu yang kita sayang kerana terdapat sesuatu yang baru muncul, di sebabkan oleh sumber yang terhad. Inilah yang dinamakan "KOS LEPAS @ Opportunity Cost" dalam ekonomi.
Jika difikirkan, adakah tindakan berhenti belajar itu sesuatu yang wajar?
Harus diingat, pendidikan adalah pelaburan!!!
Mungkin sekarang anda rasa terbeban, ya mungkin betul, kerana bertambahnya seorang ahli keluarga baru, akan menambahkan bebanan punca pendapatan bagi si bapa.
Duit boleh dicari, tetapi ILMU lebih berharga dari duit. Tidak bermaksud saya menyalahkan kehadiran insan baru didalam keluarga, tetapi saya merasakan berhenti menuntut ilmu disebabkan ada insan baru adalah sesuatu yang tidak wajar.
Jadikan ianya suatu cabaran. Melihat kepada keadaannya tadi, saya ada mencadangkan beberapa "solution" yang mungkin boleh dipertimbangkan. Antaranya adalah berniaga secara kecil-kecilan atau sambilan. (maklum la... saya juga mengajar marketing)
Terdapat pelbagai cara untuk mencari pendapatan lebih.
Internet seumpamanya, menawarkan peluang perniagaan secara "part-time" yang boleh dilakukan bila berpeluang. (saya lakukan ini secara part-time, dan income-nya juga boleh tahan, mampu untuk membayar kereta dan minyak setiap bulan...)
Tetapi harus diingat juga, pilihlah yang betul-betul SAH bagi mengelakkan penipuan. Terdapat ratusan peluang yang ditawarkan di internet yang MENIPU.
Cadangan saya:

1. Jangan mendaftar dan terpedaya dengan janji2 pulangan yang lumayan. Tidak semuanya betul, semuanya bergantung dengan usaha.

2. Lakukan "research" - cuba cari peluang/perniagaan yang menawarkan bantuan BUKANNYA menawarkan pulangan semata-mata.

3. Download dan baca ebook-ebook yang berkaitan dengan perniagaan online - terdapat banyak ebook di internet yang boleh dijadikan rujukan. Nilai mengikut kewarasan kita.

4. Cuba cari perniagaan Affiliate - bayaran komisen hasil mempromosi barangan orang lain

5. Antara perniagaan Affiliate yang boleh dipercayai:

  • amazon.com - perniagaan buku antarabangsa
  • kedai-buku.com - perniagaan buku antarabangsa
  • Bagi saya sendiri saya mengikuti sistem Affiliate FLB - sebuah syarikat Malaysia yang membayar komisen RM100 bagi setiap jualan.

SYARIKAT2 diatas menawarkan komisen yang tetap kepada ahlinya mengikut jualan. terdapat dua jenis affiliate, berbayar dan percuma.

Contohnya affiliate FLB adalah berbayar (sekali bayar) tetapi pulangan yang diterima adalah berbaloi. Setiap bulan saya hanya perlu menjual kepada 10 orang sahaja, dan saya mendapat RM1,000.00 hujung bulan...( Lepas duit kereta dan minyak..)

Selain itu FLB juga menawarkan ebook dan laporan percuma serta bimbingan untuk menjual produk mereka... misalnya dalam web ini..

http://formulaluarbiasa.com/recommends/edwinfrancis

Anda fikir-fikir kan lah....

0 comments: